Disclaimer

"Produk- produk Shaklee tidak bertujuan merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Sebarang testimoni yang dipaparkan adalah pengalaman peribadi individu dan kesan ke atas setiap individu mungkin berbeza"


Kisah Pramugari Yang Menyusukan Anaknya


Saya selalu kagum dengan ibu-ibu yang berjauhan dengan anak mereka, tapi masih berjaya menyusukan anak-anak mereka. Sering saya berdoa semoga diketemukan dengan salah seorang ibu yang berjiwa cekal ini. Kenapa saya katakan cekal?Sebab ia bukan mudah. Even myself yang mengadap anak tiap-tiap hari ada masanya pun  rasa nak ‘give up’.Alhamdulillah, doa saya diperkenankan Allah.
Inilah ibu cekal tu. Aini Wardiah namanya :) Seorang pramugari. Kerja sebagai pramugari tak semudah yang disangka tau. Ya, saya pun rasa macam mudah je keje ni. Berpeluang berjumpa face to face dengan Aini tahun lepas menyedarkan saya bahawa kerja sebagai pramugari tak semudah yang disangka. Lebih-lebih lagi bagi pramugari yang menyusukan anaknya!
Semasa bertemu dengan Aini, saya ajukan soalan ” Dalam flight pump kat mana?” Aini jawab ” Dalam toilet..tu pun kena tunggu turn takut ramai orang. Or kadang-kadang tak dapat pump sebab toilet kotor.” Cerita Aini lagi, kadang-kadang jika terlalu busy (yes it’s not easy tau jadi pramugari..bukan kena lawa-lawa je), dia tak sempat pump sehingga berjam-jam. Sampai bengkak! Penat? Memang penat… Dan saya berfikir, Aini sanggup mengepam di dalam toilet demi anaknya, tapi saya walaupun ada tempat yang agak selesa pun kadang-kadang rasa malas.
Tapi itu bukan penghalang untuk Aini tetap mengepam susu untuk si hensem Areef. Well done my dear :) Lebih mengharukan bila Aini bagitau yang Areef dijaga oleh neneknya. Meaning walaupun Aini off day jika off day nya cuma 1-2 hari dia still tak dapat jumpa Areef. Cekal? Yes this is cekal…
Saya tanyakan lagi kepada Aini, “Kenapa nak bf..keja mcm u ni susah skit” Jawab Aini “This is the best i can give to my son”  You are right my dear. Aini cerita lagi walaupun Areef lama tak jumpa, tapi bila Aini balik dia tau itu ammi nya… Hm…baby susu ibu memang rapat dengan ibu kan? Macam mana pun dia tau, itu ibunya.. Sungguh indah dan ajaib ciptaan Allah.Subhanallah…
Cara Aini packing susu nak bawak balik kampung untuk lil Areef:)
Agaknya masa scan orang tu tanya eh apa benda ni? Hehehe…
Kerja sebagai pramugari macam yang saya katakan (setelah Aini explain bagaimana), memang memenatkan. Dengar cerita Aini, kerja Aini lagi penat dari kerja saya di hotel..Hahhaha…. So untuk terus bertenaga, cantek (mestila cantek dah namanya pramugari kan) dan yang paling penting terus dapat membekalkan susu kepada lil Areef, Anis consume Shaklee Set B. Cerita Set B di sini.
Kata Aini lagi, “Pump mesti konsisten..Tapi vitamin helps me a lot. Sebab terus bertenaga. Baru dapat buat stok. Bila rasa susu drop kena buat power pumping”. Mendengar cerita Aini membuatkan saya ‘malu’. Yelah, kadang-kadang saya pun skip pump. Malas buat power pumping walaupun mempunyai kesempatan untuk buat.
Ini stok Areef untuk setengah bulan je tau. Sometimes saya rasa kelakar bila chat dengan Aini bila dia bagitau yang dia tengah mengepam susu di hotel Kota Kinabalu..Bila chat lagi pada malam harinya, dia tengah pam susu di hotel Manila! Wah, terbang sana sini ebm Areef ye :)
So mommies out there, jika anda rasa down untuk meneruskan penyusuan bayi anda, fikirkan tentang Aini. Bagaimana cekalnya dia demi Areef.  :)
Jom follow  our proud  Stewardess who breastfeed her Areef here. Im so proud of you babe.. Semoga perjalanan menyusukan Areef dipermudahkan Allah.  Amin… :)


No comments:

Post a Comment