Disclaimer

"Produk- produk Shaklee tidak bertujuan merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Sebarang testimoni yang dipaparkan adalah pengalaman peribadi individu dan kesan ke atas setiap individu mungkin berbeza"


Benarkah ESP Tidak Boleh Diambil Pesakit Gout?

 credit : Kak N

 Mengapa ayah mertua saya minum ESP walau gout ?

Ayah mertua saya adalah pesakit gout. 14 tahun dahulu beliau menderita dengan penyakitnya itu. Masih ingat cerita abah AddinNasa, ayahnya dulu pernah terbaring menderita kerana kaki bengkak dan tak boleh banyak bergerak. Namun dengan izin ALLAh kini beransur baik malah telah lebih aktif cuma sekali sekala, gout hanya akan menyerang bila beliau lupa akan makanan pantangnya....

Apakah makanan pantang orang gout?

Antaranya ikan masin, ikan bilis, tomato, kekacang, daging yang berlebihan, pisang , durian, ajinomoto dan banyak lagi. Namun paling penting, gout ini dikatakan terjadi apabila pengambilan makanan yang tinggi protien dan menyebabkan urik asid meningkat dengan banyak.

Nasa dan ayahtok di Shaklee Emphire Tower Subang.


Namun mengapa beliau tetap mengambil ESP ?
Bapa mertua saya sehingga kini dah 14 tahun amalkan ESP Shaklee. Ini kerana ESP Shaklee lengkap dengan 9 essential Amino Asid yang tidak boleh dibuat oleh badan. Ayah mertua saya kata 9 Asid Amino inilah yang penting untuk penghasilan sel yang sihat dan membantu antibodi tubuh melawan penyakit dengan baik. Badan kita boleh menghasilkan protien namun 9 ini tidak boleh dibuat oleh badan dan perlu diambil dari luar.
Ke semua protien adalah 22 secara keseluruhan. Namun adalah amat sukar untuk kita pastikan kita mendapat cukup 9 essential asid amino ini, maka pengambilan supplement sangat membantu.

Banyak protien yang berada dalam pasaran tidak lengkap dengan 9 essential amino asid ini. Apakah 9 itu?

Ayah mertua saya memegang prinsip, badan yang sihat terhasil dari sel yang sihat. Sel yang sihat mendapat keperluan semua protien yang diperlukan termasuklah 9 amino asid ini. Bila sel sihat maka penyerapan semua zat vitamin dapat dilakukan dengan baik. 

Protien adalah basic sel. Sel terbina dari protien. Protien penting untuk pembinaan sel dan pembaikkan tisu2 sel. Badan kita secara keseluruhan adalah terbentuk dari protien. Maka pentingnya protien dalam kehidupan seharian. Sebab itu juga, mengapa sering kita baca, komposisi utama susuibu adalah protien. Protien penting untuk bina sel.

Ramai orang menganggap setiap hari dah memadai makan telur, ayam, ikan , daging, kekacang namun tanpa kita sedari adakala pengambilan protien tanpa memikirkan kepentingan 9 asid amino ini. 9 Asid amino ini sangat perlu oleh badan demi memastikan sel kita sihat dan mampu menyerap zat vitamin dengan baik.


Wanita perlu protien
Hakikatnya bukan sahaja wanita malah lelaki perlukan protien. Ahli bina badan turut mengambil supplement protien demi membantu pembentukan muscle dengan baik.
Namun sebagai wanita, kecantikan itu perlu dihargai. Protien perlu untuk keanjalan tubuh badan terutama di bahagian punggung, payudara dan wajah. Pengambilan protien dengan seimbang [ non-essential and essensial] sangat membantu mendapatkan bentuk badan yang menawan.

Ramai yang mengakui selepas pengambilan ESP, dengan izin ALLAH kulit wajah lebih tegang, badan lebih anjal malah lebih bertenaga. Malah pengambilan ESP oleh ibu menyusu turut memberi kesan yang baik pada penghasilan susuibu [ apabila semua syarat dipenuhi], dan bayi membesar dengan baik.

Testimoni.







* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease.

No comments:

Post a Comment