Disclaimer

"Produk- produk Shaklee tidak bertujuan merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Sebarang testimoni yang dipaparkan adalah pengalaman peribadi individu dan kesan ke atas setiap individu mungkin berbeza"


Tips tambah susu:Set Lengkap Penyusuan Shaklee atau ESP dan Alfalfa dah Mencukupi?

Panduan memilih set penyusuan mengikut keperluan ibu menyusu


Sesetengah anda mungkin pernah melihat iklan di FB atau membaca blog2 lain tentang pelbagai set penyusuan Shaklee. Ini mungkin mengelirukan ibu yang sedang memilih set penyusuan yang sesuai untuk anda kerana ada pelbagai pilihan. Saya juga pernah ditanya cukupkah sekadar ESP dan alfalfa untuk menambah susu atau perlu diambil set penyusuan yang lengkap?

Bagi ibu yang musykil, sebenarnya set2 yang ditawarkan oleh rangkaian Euphoria sebenarnya bertujuan memberi peluang kepada ibu menyusu memilih set mengikut bajet dan keperluan. Set yang paling popular dan lengkap ialah Set Premium/Optimum/3M yang mana ianya mengandungi vitamin asas iaitu Vitalea, B Complex, Vitamin C dan ESP dan tambahan Alfalfa dan Ostematrix. 

Persoalan timbul apabila ada yang mempromosikan bahawa ESP dan Alfalfa susah memadai untuk menambah susu. Jadi bagaimana dengan vitamin-vitamin lain dalam set lengkap penyusuan Shaklee. Perlukan diambil semua atau Alfalfa dan ESP sudah mencukupi?

Jawapannya, bergantung kepada tujuan ibu sendiri. Jika ibu mengambil supplemen untuk membanyakkan susu semata2, maka ESP dan Alfalfa sudah memadai. Namun, jika tujuan ibu adalah untuk memperkayakan khasiat susu untuk kebaikan dan kesihatan bayi di samping menjaga kesihatan ibu sendiri, maka set lengkap adalah disyorkan. Secara ringkas, saya terangkan serba sedikit tentang fungsi setiap vitamin dalam set ibu menyusu:
Bayi yang disusui ibu lebih sihat dan erat dengan ibunya


ESP

ESP memekatkan susu ibu, menjadikan bayi kenyang lebih lama. Protein ESP membantu pertumbuhan sel2 bayi dengan lebih baik di samping membantu ibu mendapatkan berat badan yg ideal. Bonus buat ibu menyusu, kulit akan menjadi gebu, parut2 memudar dan sebarang luka akan lebih cepat sembuh dengan pengambilan ESP. ESP terkenal sebagai ejen yang membantu menambah susu ibu.

Alfalfa

Ejen penambah susu ibu yang dikenali ramai. Ia juga membantu ibu menangani masalah dalaman wanita seperti keputihan di samping merapatkan keintiman si ibu.

Vitamin B Complex

B Complex berfungsi membantu ibu mengawal tekanan. Salah satu faktor mempengaruhi kuantiti susuibu ialah emosi ibu sendiri. Ibu yang stress menyebabkan susu merudum manakala emosi gembira membuatkan susu lebih banyak terhasil. Nak bonus lagi? B is for beauty. Vitamin B Complex mengandungi unsur yang mempengaruhi warna kulit, memberikan tona kulit yang sekata buat ibu.


Vitamin C

Berfungsi meningkatkan imunisisasi tubuh dengan membantu penghasilan antibodi. Kesihatan ibu amat penting. Jika ibu demam atau sakit, susu akan merudum. Di samping itu, khasiat vitamin C ini juga disalurkan menerusi susu ibu kepada anak tersayang menjadikan bayi lebih sihat, jarang dihinggapi penyakit. Ini diakui oleh ramai ibu menyusu yang mengambil vitamin C


Vitalea. 

Merupakan multivitamin yang mengisi ruang2 kosong nutrisi yang didak diperoleh dari sumber makanan. Kajian menunjukkan individu yang konsistem mengambil vitalea sukar dijangkiti penyakit dalam setahun


Ostematrix

Kalsium mangenisum yang amat penting untuk ibu menyusu. Susu ibu mengandungi kalsium. Jika tubuh tidak mendapat sumber kalsium dari sumber makanan, maka tubuh akan menyerap kalsium dari tulang dan gigi ibu untuk menghasilkan susu ibu. Maka terjadilah kes gigi mereput, tulang rapuh dan slip disc di kalangan ibu2 muda yang menyusu.

Maka, pilihan di tangan ibu samada mahu mengambil ESP dan Alfalfa sahaja atau mengambil set lengkap penyusuan Shaklee. Walau apapun, ingin saya tekankan lagi, susu hanya akan bertambah jika anda mematuhi konsep asas penyusuan iatu semakin "demand vs supply" ye. Sudah tentu panduan ini akan saya berikan eksklusif untuk semua pelanggan saya yang membeli set menyusu Shaklee :)

Masih ragu2 dan memerlukan lebih penerangan?
Hubungi saya:
Norul


SMS/Whatsapp: 018-2907924


FB Page: Ummi Tiqah

No comments:

Post a Comment