Disclaimer

"Produk- produk Shaklee tidak bertujuan merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Sebarang testimoni yang dipaparkan adalah pengalaman peribadi individu dan kesan ke atas setiap individu mungkin berbeza"


Benarkah Alfalfa Merbahaya

Dr Zubaidi baru2 ini menulis dalam blognya bertajuk "Bahayakah Menggunakan Alfalfa". Penulisan ini menimbulkan banyak spekulasi di kalangan mereka yang tidak membaca artikel tersebut dengan teliti.

Sebenarnya, tiada apa yang tak tepat dengan penulisan Dr Zubaidi. Semuanya adalah betul. Alfalfa telah digunakan secara turun tumurun secara tradisional dan supplemen untuk membantu dalam masalah berikut:

  • Arthritis (Masalah sendi)
  • Penyakit usus dan ginjal
  • Water retention
  • Masalah pundi kencing
  • Masalah prostat
  • Diabetes mellitus
  • Masalah perut kembung

Seperti yang dinyatakan Dr Zubaidi, Alfalfa dari sumber biji benih kemungkinan tidak selamat untuk penggunaan jangka panjang di mana ia boleh membahayakan pesakit SLE. Well, setiap pengedar Shaklee tahu akan hakikat ini, malah di botol Shaklee juga ada dinyatakan mengenainya.


Malahan, setiap pengedar Shaklee harus bertanyakan tentang tahap kesihatan pelanggan sebelum menasihatkan tentang setiap suplemen yang sesuai diambil. Keperluan setiap orang berbeza. Kalau dah tahu kita elergik dengan kucing, kenapa masih nak cium kucing? begitu juga lah halnya dengan alfalfa. Ianya bahaya jika diambil oleh mereka yang tak boleh ambil alfalfa, sebaliknya, alfalfa beri seribu satu kebaikan kepada orang lain.

Dr Zubaidi juga menyatakan penggunaan alfalfa secara berpanjangan dalam kuantiti yang BESAR juga MUNGKIN tidak selamat bagi ibu yang hamil atau menyusukan. Benar,tiada ujian alfalfa di lakukan ke atas ibu yang hamil atau menyusu. Oleh itu, ibu dan bakal ibu dinasihatkan mendapat nasihat doktor jika ingin ambil alfalfa. Kita tak pernah galakkan ibu hamil ambil alfalfa kerana dikhuatiri boleh menyebabkan kontraksi dan keguguran pada kandungan. Walaupun ada yang tetap ambil alfalfa atas alasan tersendiri, pengambilan adalah atas risiko sendiri dan pengguna sudah diingatkan akan risikonya.

Jika anda buat carian mengenai galactagogues atau penggalak susu, alfalfa merupakan salah satu darinya. Oleh itu, kita tiada keraguan dalam mencadangkan alfalfa sebagai milk booster bagi ibu2 yang ingin menambah susu badan. Tambahan pula, Alfalfa Shaklee bukanlah dari sumber biji benih sebaliknya ia diproses dari daun

Ingin saya tekankan di sini tentang beberapa isi penting:
  1. Ada beberapa golongan yang tidak boleh ambil alfalfa seperti yang dinyatakan dalam blog Dr Zubaidi. Alfalfa bukanlah bahaya sebaliknya ia menjadi bahaya jika diambil golongan2 yang dinyatakan.
  2. Dinyatakan alfalfa dari biji benih boleh jadi tidak selamat untuk pengunaan jangka panjang dan dalam dose yang tinggi. Baiklah. Alfalfa Shaklee adalah dari sumber daun dan bukan biji benih. Nutritionist sudah meletakkan garis panduan pemakanan. Kenapa perlu ambil risiko dengan mengambil secara berlebihan.
  3. Alfalfa mempunyai kesan seperti estrogen yang kecil. Banyak lagi makanan lain yang kaya estrogen seperti taufu, tempe, buah2 yang dikeringkan seperti kismis, aprikot dan prun, malahan bawang putih juga salah satu darinya. Anda boleh cari sendiri di google tentang makanan kaya estrogen. 
  4. Isi yang paling penting di sini ialah berkenaan dengan kuantiti. Semua perkara di dunia ini ada batasannya. Kita makan nasi, tapi apa akan jadi jika makan secara berlebihan. Air kosong juga sgt elok, tapi ia juga boleh membawa maut jika diambil berlebihan. Malah, tidak suma golongan boleh ambil madu walaupun ia makanan sunnah. Begitu juga alfalfa atau apa juga jenis supplemen dan ubat di dunia ni. Segalanya harus mengikut dos dan panduan yang telah ditetapkan. Jika anda memang tak boleh ambil, kenapa pula perlu bahayakan diri?
Seperti juga seruan kerajaan supaya kita jadi pembeli dan pengguna bijak, maka seharusnya kita menyahut seruan tersebut. Hehe.

Selain khasiat2 di atas, Shaklee juga membantu dalam masalah:
Berjuta2 pengguna seluruh dunia telah mengamalkan Alfalfa Shaklee tanpa sebarang masalah termasuk saya, ibu menyusu yang mendapat bantuan dari alfalfa.

Salam sayang,
Norul
SMS/Whatsapp: 018-290 7924  
norulh@gmail.com  
FB; Norul Haslizan Harun
FB Page: Ummi Tiqah

COD sekitar Gombak, Setapak, Wangsa Maju, KLCC. Pengeposan ke seluruh Malaysia melalui PosLaju.




No comments:

Post a Comment