Disclaimer

"Produk- produk Shaklee tidak bertujuan merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Sebarang testimoni yang dipaparkan adalah pengalaman peribadi individu dan kesan ke atas setiap individu mungkin berbeza"


Tips Kurus dengan Cepat dan Berkesan

Anda nak kurus dengan cepat tapi berkesan dan selamat? Dah cuba macam-macam cara tapi masih susah nak kurus? Kalau nak kurus dengan cepat, mestilah ada caranya. Jom saya kongsikan tips dan kurus dengan cepat dan bekesan.

 

Makan ikut keperluan kalori, bukan ikut nafsu 

Fakta: Setiap lebihan 8000 unit kalori dalam badan, berat badan anda akan naik 1KG! Untuk kurus dengan cepat dan berkesan, anda perlu makan mengikut keperluan kalori harian. Banyak website yang anda boleh rujuk untuk mendapatkan jumlah kalori untuk setiap makanan dan keperluan kaloi harian mengikut tubuh, Atlet dan ibu menyusu contohnya memerlukan lebih kalori berbanding orang biasa. Boleh google untuk mencari website berkaitan ye

 

Minum air kosong sekurang-kurangnya 2 Liter sehari (8-12 gelas)

Air amat diperlukan  tubuh keranan tubuh sendiri terdiri dari 75% air.
Air yang mencukupi dapat menyingkirkan bahan perkumuhan yang tak diperlukan oleh badan anda. Lemak yang telah diuraikan juga disingkirkan melalui air kencing dan perpeluhan. Pengambilan supplemen untuk kurus juga memerlukan air yang banyak sebagai pemangkin. Jika tidak, supplemen yang diambil tidak akan mendatangkan kesan

 

Kurangkan karbohidrat, lebihkan Protein

Karbohidrat terbakar dengan lebih cepat sebaik dicerna tubuh, membutkan anda lapar lebih cepat manakala Protein, terutamanya yang mempunyai Indeks Glisemik Rendah mencerna glukosa dengan lebih lambat menbuatkan anda kenyang lebih lama. Protein juga membantu membentuk otot dalam tubuh manakala karbohidrat lebih membentuk lemak. Cinch Shake dan ESP merupakan protein yang amat digemari ramai terutama dalam membantu untuk kurus dengan cepat dan berkesan.

Jangan berlapar

Anda sangka berlapar membuat anda kurus dengan lebih cepat dan berkesan? SALAH. Apabila anda tidak mengambil sarapan, anda akan menjadi sangat lapar, jadi apabila tiba waktu makan tengah hari, akan akan makan secara berlebihan. Cara untuk kurus dengan cepat dan berkesan ialah dengan makan sedikit tetapi kerap. Konsep mudah mengikut sunnah nabi, makan apabila lapar, berhenti sebelum kenyang. 
Secara saintifiknya, asid perut sentiasa memerlukan makanan untuk dicerna.Aktiviti ini meningkatkan metabolisma tubuh dengan berkesan.  Tips mudah, jangan abaikan sarapan. 
Metabolisma tubuh berkurang selepas pukul 7 malam, jadi seeloknya makan malam sebelum pukul tujuh atau seleawatnya waktu maghrib (jika perpuasa). Supaya makanan tersebut diproses dan disalurkan kepada tubuh tanpa perlu disimpan sebagai lemak. Jika anda mempunya masalah metabolisma rendah, sila dapatkan Supplemen untuk membantu. Di Shaklee, kami ade Cinch Tea yang memang berkesan meningkatkan metabolisma.

Elak/Kurangkan Kafein/ Makanan Berlemak dan Minuman Tinggi Gula

Saya perasan berat saya mula bertambah semenjak saya kembali ke tabiat lama, "suka minum teh tarik"  Teh mengandung kafein yang menggangu kesan supplemen yang saya ambil. Selain itu, kandungan gula yang tinggi dalam susu pekat manis dalam teh tarik amat membantu saya "menggemuk" dengan jayanya. Minuman berkarbonat juga mengandungi gula yang tinggi, elakkan jika anda mahu kurus dengan cepat ye. Makanan berlemak sememangnya menyukaran anda untuk kurus dengan cepat, jadi sentiasa makan makanan berkhasiat dan kurang lemak.

Senaman Ringan

Anda digalakkan untuk melakukan aktiviti fizikal yang ringan (30 minit) setiap hari untuk bakar kalori yang berlebihan dalam badan anda.
Cara yang paling mudah: Anda tahan nafas dalam-dalam (pada bahagian perut) selama yang mungkin, kemudian lepaskan semula. Lakukan sekurang-kurangnya 7 kali sehari. Aktiviti ini akan bantu mengempiskan perut anda.
Selain itu, apalah salahnya jika sekali- sekala anda menggunakan tangga jikaoffice/ rumah anda tidak terlalu tinggi. Malah, anda juga boleh amalkan aktiviti ini di shopping mall. Sambil shopping, sambil kurus!


Program diet yang sesuai dan berkesan

Sy tak mengamalkan sebarang diet. Namun jika anda na kurus dengan cepat, elok amalkan program diet yang berkesan, antaranya diet Atkin. Boleh google untuk memilih program diet yang anda mahu.


Berfikiran positif, berusaha, tawakkal dan jangan mudah putus asa.

Otak kita memainkan peranan penting dalam semua tindakan. Jika anda fikir boleh, anda pasti boleh, insyaaAllah.




Selain tips2 di atas, supplemen yang bersesuaian amat membantu anda mencapai target yang diidamkan. Ingin kurus dengan cepat dengan cara yang berkesan? Hubungi saya:



Norul
018-290 7924
FB Page: Ummi Tiqah

No comments:

Post a Comment