Disclaimer

"Produk- produk Shaklee tidak bertujuan merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Sebarang testimoni yang dipaparkan adalah pengalaman peribadi individu dan kesan ke atas setiap individu mungkin berbeza"


Bagaimana Menambah Selera Makan Anak

Anak yang yang kedua amat susah nak makan. Kalau makan pon, dia cuma nak lauk telur. Itupon suma sesuap dua sahaja. Pening dan risau saya dengan Aisy ni, umurnya nak masuk 4 tahun. Ya, masalah ini bukan dialami saya seorang. Ramai ibu2 yang menghadapi masalah sama. Saya pernah menonton rancangan "Jo Frost: Extreme Parental Guidance". Sorg kanak2 berusia 6 tahun hanya makan roti dan mentega kerana itu sahaja yang dia mahu. Akibatnya, kanak2 itu menghadapi masalah tidak cukup nutrisi selain masalah dengan tekak dan mulutnya kerana kurang mengunyah. Saya bimbang perkara sama berlaku kepada Aisy kerana hero saya ni cuma nak makan roti disapu Nutella. Alahai. 

Ade beberapa kaedah saya gunakan untuk menarik minat Aisy untuk makan seperti:
  1. Mempelbagaikan hiasan kepada makanan. Carrot contohnya saya jadikan ia berbentuk seperti haiwan, namun cara ini langsung tak berkesan kepada Aisy. haha.
  2. Memberikan warna kepada makanan. Bayam merah yang dipanggil "sup pink" oleh anak sulung saya berjaya membuka selera Aisy. Tp tiap2 hari sup pink pon, jemu jugak kan. 
  3. Cara terakhir yang kurang elok ialah dengan menakut-nakutkannya. Cara ini kadang2 berkesan, kadang2 tidak. Sebabnya kalau angin dia tak baik, ugut kata nak bawak hospital pon dia tak peduli. hehe. 
kemudian, saya terfikir adakah Aisy mempunyai masalah cacing dalam ususnya? Anak2 yang bercacing memang akan hilang selera makan. Namun, sebelum memutuskan untuk memberi ubat cacing, saya terlebih dahulu mencuba Mealshake. Saya teringat yang Aisy pernah menghadapi masalah sama ketika berusia 2 tahun dan Mealshake membantu mengembalikan seleranya. Tapi, dah agak lama saya lupa nak beri Mealshake kepada
anak-anak. 

Hasilnya, selepas 2 hari Aisy asik mintak susu saja. Hari ketiga, 3 kali tambah nasi yang cuma berlaukkan kari. Dan sekarang, tak payah disuruh makan. saya mmg biasa menyuap anak2 mkn walaupun mereka dah besar tapi satu yang buat saya geram, saya terpaksa panggil mereka everytime nak suap sbb diorg leka layan tv atau tak duduk diam. Tapi Aisy skrg ni dengan rela datang menyerah untuk disuap, tak perlu panggil2 dah. Alhamdulillah...


Jadi kepada ibu-ibu yang bermasalah sama, jangan putus asa melayan kerenah anak2 ye. Mahu kongsi pengalaman anda? Silakan :) 

Dan jika anda ingin menadapatkan Mealshake yang amat berbaloi dan tahan lama ni, boleh hubungi saya:



Norul


SMS/Whatsapp: 018-290 7924


FB Page: Ummi Tiqah

 

COD sekitar Gombak, Setapak, Wangsa Maju, KLCC. Pengeposan ke seluruh Malaysia melalui PosLaju.

No comments:

Post a Comment