Disclaimer

"Produk- produk Shaklee tidak bertujuan merawat, menyembuh atau mencegah sebarang penyakit. Sebarang testimoni yang dipaparkan adalah pengalaman peribadi individu dan kesan ke atas setiap individu mungkin berbeza"


Cara banyakkan susu ibu tanpa makan apa- apa supplemen/ vitamin/ ubat

Macam kontoversi jek tajuk nih. Sebut supplemen untuk susu ibu, automatik orang kaitkan dengan Shaklee. Betul ke Shaklee ni boleh banyakkan susu badan? hmm, agaknya ada yang kata saya dah giveup dengan Shaklee sampai tergamak bagi cara nak banyakkan susu badan tanpa makan apa- apa supplemen, betul?

Well, well, well, ibu- ibu dikasihi sekalian. Saya amat obsess dengan penyusuan susu ibu. Sebolehnya, saya nak semua ibu menyusukan sendiri bayi mereka. Sebabnya, terlalu banyak kelebihan susu ibu dan terlalu banyak juga kekurangan padan susu formula yang langsung tak dapat menandingi kehebatan susu ibu. Sebab itulah, saya tak kisah nak share pengalaman dan sebolehnya ingin mendidik ibu2 supaya berusaha untuk memberikan yang terbaik iaitu susu ibu kepada bayi tersayang.

Saya tak pernah give up dengan Shaklee. Sebenarnya, Shaklee amat2 membantu saya membanyakkan susu ibu tetapi Shaklee bukanlah milk booster saya. Walaupun alfalfa tergolong di kalangan galactogue iaitu herba yang boleh bertindak meransang penghasilan susu ibu, tetapi galactogue tanpa disiplin yang betul takkan mampu membanyakkan susu ibu juga. Maksudnya di sini, walaupun kita ambil pelbagai makanan yang kononnya dapat membanyakkan susu ibu, ianya tidak akan berhasil sekiranya cara kita tidak betul.

Saya belum kenal Shaklee semasa menyusukan A'isy, anak kedua saya. Susu memang banyak sangat masa tu. Macam mana susu saya boleh banyak sedangkan saya tak makan apa2 supplemen atau vitamin? Ini cara saya:


  1. Air kosong 2 hingga 3 liter sehari, wajib!
  2. Pam/ Susukan bayi setiap 2 jam. Jarak tak boleh lebih dari 3 jam ye
  3. Minum air kosong segelas sebelum pam dan segelas selepas pam
  4. Makan nasi yang cukup.
  5. Elakkan makanan jenis sejuk macam kobis
  6. Makan makanan panas cam madu. saya juga minum susu kambing
  7. Buat power pumping bila susu berkurang


No 1 dan no 2 merupakan tips yang paling penting untuk banyakkan susu badan, tak kiralah samada kita makan supplemen atau tidak. Nak hasilkan susu badan, air harus cukup. Mana nak datang air susu jika ibu sendiri tak minum air yang cukup? Allah juga jadikan kilang susu ni cukup unik. Penghasilan susu ibu adalah berdasarkan permintaan. Makin banyak permintaan, makin banyak pengeluaran. Sebab itulah kita harus pam dengan kerap supaya lebih banyak susu terhasil.

Alhamdulillah, saya berjaya susukan A'sy sehingga setahun dua bulan. Kenapa tak susukan sampai dua tahun? hmm, akan saya ceritakan nanti bila teringat. Another lack of knowledge. huhu.

Kalau dah susu banyak, kenapa pulak saya ambik Shaklee? Ye, ini sebabnya: Walaupun susu banyak, tapi ini masalah yang saya hadapi bila tak ambil supplemen:


  • badan letih dan lesu
  • mudah marah dan selalu tertekan
  • susu kadang2 berkurang terutama bila PMS
  • mengantuk dan sukar bgn pagi sbb xcukup tidur

Saya ambil Shaklee ni pon lepas jatuh hati dengan Alfalfa. Mula test amik supplemen Shaklee yang lain, terus fall in love dah join Shaklee. Finally, saya pon amik set lengkap menyusu Shaklee.. Dengan itu, saya berhasrat nak share pengalaman tentang cara banyakkan susu ibu dengan ibu2 lain di luar sana. 

Apa keistimewaan set menyusu shaklee" 
  • pekatkan susu
  • bertenaga walaupon hectic berkerja
  • emosi terkawal
  • mudah bgn pagi
  • ibu dan bayi senang melawas
  • Elak tulang rapuh dan kehilangan gigi
  • Bonus, kulit ibu cantik dan gebu
  • Bonus, menganjalkan set kewanitaan dan merapatkan keintiman. 

Jadi terpulang kepada diri masing2. Tanpa supplemen pon, susu badan tetap banyak tapi jika diberi pilihan, saya langsung tak kisah melabur dan tak nyesal beli supplemen ibu menyusu ni dulu. Sebab, kesan dia memang ohsem. 


Salam sayang,

Norul   
SMS/Whatsapp: 018-290 7924     
norulh@gmail.com  
FB: Norul Haslizan Harun
FB Page: Ummi Tiqah  
Pengedar Shaklee sekitar Gombak, Setapak, Wangsa Maju, KLCC. Pengeposan ke seluruh Malaysia melalui PosLaju

 
https://www.shaklee2u.com.my/widget/widget_agreement.php?session_id=&enc_widget_id=12e1b435e5e53888e787d22c1e8d262d

No comments:

Post a Comment